Isnin, 30 April 2012

Menghadapi Ketua Cerewet

1. Gunakan perkataan 'kami' sebagai kata ganti diri ketika dimarahi ketua. Perkataan kami dapat meletakkan masalah yang sedang dipersoalkan menjadi masalah syarikat.

2. Tarik nafas dalam-dalam sebelum masuk ke bilik ketua tetapi jangan melakukan saat berada di hadapannya kerana hal ini boleh menyinggung perasaannya. Menarik nafas dapat membuat otak menjadi rehat dan kemudiannya mampu mempengaruhi ketenangan ketika berfikir.

3. Alihkan emosi anda ke arah sesuatu yang positif dengan kebiasaan anda. Misalnya saat anda dimarahi ketua, duduk dengan tenang. Namun untuk mengalihkan emosi marah anda, cubalah melakukan sesuatu di bawah meja misalnya bermain-main dengan pen atau menganggukkan kepala.

4. Kawal bahasa tubuh dan air muka untuk mencipta suasana positif. Maknanya anda menerima kemarahan ketua tanpa harus berkata apa-apa. Cukup dengan menganggukkan kepala. Ini merupakan bahasa tubuh yang semulajadi.

5. Jangan menyiram minyak dalam api untuk membesarkan kemarahan dengan memotong percakapan ketua. Jangan pula menjawab pertanyaan dengan meninggikan suara. Berikan jawapan dengan suara lebih rendah dari nada suara ketua anda.

6. Segera kumpulkan data yang berkaitan dengan masalah yang dipersoalkan oleh ketua lalu tulis data hasil penemuan anda melalui surat dan berikan kepada pihak atasan. Komunikasi tulisan berisi maklumat yang sebenarnya ini dapat memperbaiki hubungan peribadi antara ketua dan orang bawahannya.

- Sumber dari NUR Pengenalan -