Rabu, 30 Oktober 2013

Masalah Perfectionist dalam perniagaan

25 Zulhijjah 1434

Oleh : Irfan Khairi

Kai   Zen
改善
Change Good

Ketika menulis artikel ini, saya berada di Tokyo, Japan. Sambil bercuti bersama keluarga sempena cuti sekolah, sambil urusan perniagaan. Satu perkara yang saya perasan di sini, adalah orang-orang sini amat rajin dan komited apabila apabila bekerja. Konsep yang dipegang oleh masyarakat Jepun adalah 'Kaizen'. Yang bererti berubah ke arah kebaikan.
     Hadis Rasulullah juga telah menyebut tentang ini sejak dulu lagi untuk kita jadikan hari ini lebih baik dari semalam. Sekiranya kita boleh memberi komitmen kepada konsep menjadikan hari ini lebih baik dari semalam, pastinya kita akan mencapai kecemerlangan tidak kira apa sahaja sama ada pencapaian peribadi, kerjaya atau perniagaan.
     Mungkin anda mengenali seorang yang "perfectionist" atau "mahukan kesempurnaan", iaitu, kalau nak melakukan apa-apa, perlu lakukannya 100% perfect. Mungkin juga anda adalah seorang perfectionist.
     Masalahnya dengan perfectionist adalah, ianya akan mengambil masa yang lama untuk melakukan sesuatu, mungkin juga tak mulakan langsung. Kerana ingin menjadikannya 100% sempurna. All perfect.
     Tidak salahnya menjadi perfectionist sekiranya terbukti ia telah banyak membantu anda. Tetapi, sekiranya menjadi seorang perfectionist hanya melewat-lewatkan sesuatu kerja, atau langsung tidak mulakan sesuatu perniagaan kerana nak pastikan semuanya PERFECT atau SEMPURNA, maka di situ timbulnya masalah.
     Saya ada mengenali seorang kawan saya ini, dari duluuu lagi nak mulakan perniagaan. Tetapi, dari dulu sampai kini, masih mencari ilmu, masih research, masih survey...sampai makan masa bertahun-tahun tak mulakan perniagaan.. sebab dengan alasan, tak cukup ilmu lagi untuk mulakan perniagaan. Dirinya inginkan ilmu sepenuhnya & sempurna sebelum mulakan perniagaan.
     Pastinya itu adalah kesilapan yang besar, kerana ILMU tidak akan CUKUP. Kalau belajar ilmu baru, sudah tentu ada lagi ilmu lain yang belum belajar. Nasihat saya, tak perlu jadi seorang "perfectionist' sekiranya ia hanya melewatkan matlamat kita. Sesuatu yang sempurna bagi kita (contoh;produk) mungkin belum lagi sempurna untuk orang lain (contoh:pelanggan). Go ALL OUT sementara motivasi dan momentum anda miliki. Cari ilmu dan juga perbaiki perniagaan kita along the way. Tak perlu tunggu sampai segala-galanya 100% perfect.
     Mulakan sahaja langkah pertama anda dan lakukan konsep 'Kaizen', di mana, setiap hari, setiap bulan, jadikan perniagaan, produk dan perkhidmatan lebih baik! Perbaiki dari masa ke semasa!




- Sumber dari rahsiainternet.com -



- Sumber dari rahsiainternet.com -