1 Memperbanyakkan takbir dan tahmid kepada Allah.
2 Memperbanyakkan amalan sunat pada malam hari raya.
3 Memastikan penyempurnaan zakat fitrah bagi diri sendiri dan ahli keluarga.
4 Mengelakkan pembaziran ketika menyambut hari raya dengan persiapan yang sederhana.
5 Mandi sunat di pagi hari raya.
6 Memakai pakaian baru/bersih sebagai melahirkan tanda kesyukuran kepada Allah s.a.w.
7 Memakai wangi-wangian pada pagi hari raya.
8 Memohon keampunan dan bermaaf-maafan dengan ibu bapa, suami, isteri dan anak-anak
9 Makan sedikit sebelum ke masjid dan mengambil laluan yang berbeza untuk pergi dan balik.
10 Solat sunat hari raya dan mendengar khutbah dengan penuh penghayatan.
11 Ziarah-menziarahi kaum keluarga, sahabat-handai, jiran tetangga dan sebagainya.
12 Tidak lupa bersedekah kepada mereka yang memerlukan
13 Mengelakkan sambutan hari raya daripada perkara yang ditegah oleh syarak.
ZAKAT FITRAH - SATU KEWAJIPAN
Zakat fitrah ialah "zakat peribadi", "zakat badan" yang wajib dikeluarkan oleh orang yang mempunyai cukup syarat-syaratnya pada hari raya Aidilfitri.
Syarat-Syarat Wajib Zakat Fitrah
* Mestilah dia seorang Islam
* Mempunyai harta lebih daripada keperluan perbelanjaan untuk dirinya dan orang di bawah tanggungannya pada hari Aidilfitri dan malamnya.
* Bahawa seseorang hendaklah di bawah tanggungannya seperti isteri di bawah saraan suami dan anak dibawah saraan bapa. Maka yang wajib mengeluarkan zakat ialah suami atau bapa.
* Ia masih hidup di kala matahari terbenam pada hari akhir Ramadhan.
Waktu-waktu Bagi Mengeluarkan Fitrah
* Fitrah bolehlah dikeluarkan bermula dari awal Ramadhan sehingga hari akhir bulan Ramadhan
* Waktu wajib iaitu selepas terbenam matahari pada hari akhir Ramadhan.
* Waktu yang afdhal iaitu selepas sembahyang subuh pada hari akhir Ramadhan.
* Waktu makruh iaitu selepas sembahyang hari raya Aidilfitri sehingga tibanya waktu.
* Waktu haram iaitu selepas terbenam matahari pada hari raya Aidilfitri itu.
Bentuk Bayaran
* Benda yang dikeluarkan untuk zakat fitrah ialah makanan asasi bagi orang yang berfitrah itu. Kalau makanan asasi hariannya beras, maka beraslah digunakan untuk fitrahnya. Jika roti maka gandumlah untuk fitrahnya.
* Hukum asalnya, hendaklah dibayar dengan beras pada kadar timbangan 2 kilo 250 gram (3 kati 12 tahil) tetapi untuk memudahkan, bolehlah dibayar dengan wang mengikut nilai harga atas kadar tersebut seperti yang ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam negeri masing-masing.
Niat Mengeluarkan Zakat Fitrah
* Waktu berniat boleh dilakukan sebelum menyerahkan kepada amil atau penerima zakat ataupun dilakukan semasa penyerahan.
* Niatnya ialah (di dalam hati) "ini zakat fitrah saya yang wajib dikeluarkan."
SUNAT PUASA ENAM
Sabda Rasulullah s.a.w. "Barang siapa berpuasa bulan Ramadhan, kemudian ia berpuasa pula enam hari pada bulan Syawal adalah seperti berpuasa sepanjang masa."
Satu keistimewaan yang difahami dari sabda baginda ialah kebaikan dan peluang yang paling berharga disediakan kepada orang-orang yang mengejar nikmat dan kemurahan Allah Subhanahu Wataala sepanjang hidup juga terdapat di bulan Syawal iaitu puasa enam hari di dalamnya.
Ganjaran pahala yang diberikan oleh Allah kepada mereka yang berpuasa enam di bulan Syawal ini ialah seperti ganjaran pahala kepada yang berpuasa sepanjang tahun. Satu ganjaran yang begitu tinggi nilainya. Puasa enam tinggi nilai ganjarannya disebabkan keadaan keliling yang lebih mencabar keimanan seseorang. Ketika inilah kemeriahan hari raya disambut dengan pelbagai juadah yang menyelerakan. Dengan ini seseorang yang berpuasa enam akan menghadapi persaingan hebat dengan suasana dan keadaan di masa itu yang benar-benar mencabar keimanannya dalam menahan hawa nafsu.
Oleh yang demikian, sudah sewajarnya puasa enam ini mendapat pahala yang besar dan tinggi di sisi Allah Subhanahu Wataala bagi mereka yang berjaya menyahut cabaran ini. Menjalani ibadah puasa sunat enam di bulan Syawal ini sebaik-baiknya dimulakan pada hari raya kedua dan berturut-turut, tetapi jika tidak dapat berbuat demikian, boleh dilakukan bila-bila masa asalkan masih dalam bulan Syawal dan boleh dengan tidak berturut-turut asalkan berjumlah enam hari.
Di antara kelebihan puasa enam di bulan Syawal ialah :
1 Puasa enam umpama sunat rawatib sesudah solat fardhu bagi menampung kekurangan puasa fardhu.
2 Mengulangi puasa sesudah Ramadhan menjadi tanda diterima puasa Ramadhan yang kita kerjakan.
3 Sebagai tanda bersyukur kepada nikmat yang diberikan di bulan Ramadhan seperti nikmat kesihatan tubuh badan yang baik, ganjaran pahala yang berlipat ganda, malam lailatulqadar, ganjaran bersahur, berbuka puasa dan banyak lagi.
4 Mendapat kebaikan berlipat-ganda serta diangkat darjatnya.
5 Memudahkan Malaikat Izrail mencabut nyawa.
Oleh yang demikian marilah kita merebut peluang yang ada dan mengerjakan puasa enam demi mendapatkan fadhilat-fadhilat yang ditetapkan Allah padanya serta inginkan keredhaan-Nya jua. Firman Allah dalam surah Al-An'aam ayat 16 yang bermaksud:
"Barang siapa membawa amal yang baik maka baginya pahala sepuluh kali ganda amalnya dan barang siapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang denga kejahatannya, sedang mereka sedikit pun tidak dianiaya (dirugikan)."
- Sumber dari NUR Disember 2002 -
Niat Mengeluarkan Zakat Fitrah
* Waktu berniat boleh dilakukan sebelum menyerahkan kepada amil atau penerima zakat ataupun dilakukan semasa penyerahan.
* Niatnya ialah (di dalam hati) "ini zakat fitrah saya yang wajib dikeluarkan."
SUNAT PUASA ENAM
Sabda Rasulullah s.a.w. "Barang siapa berpuasa bulan Ramadhan, kemudian ia berpuasa pula enam hari pada bulan Syawal adalah seperti berpuasa sepanjang masa."
Satu keistimewaan yang difahami dari sabda baginda ialah kebaikan dan peluang yang paling berharga disediakan kepada orang-orang yang mengejar nikmat dan kemurahan Allah Subhanahu Wataala sepanjang hidup juga terdapat di bulan Syawal iaitu puasa enam hari di dalamnya.
Ganjaran pahala yang diberikan oleh Allah kepada mereka yang berpuasa enam di bulan Syawal ini ialah seperti ganjaran pahala kepada yang berpuasa sepanjang tahun. Satu ganjaran yang begitu tinggi nilainya. Puasa enam tinggi nilai ganjarannya disebabkan keadaan keliling yang lebih mencabar keimanan seseorang. Ketika inilah kemeriahan hari raya disambut dengan pelbagai juadah yang menyelerakan. Dengan ini seseorang yang berpuasa enam akan menghadapi persaingan hebat dengan suasana dan keadaan di masa itu yang benar-benar mencabar keimanannya dalam menahan hawa nafsu.
Oleh yang demikian, sudah sewajarnya puasa enam ini mendapat pahala yang besar dan tinggi di sisi Allah Subhanahu Wataala bagi mereka yang berjaya menyahut cabaran ini. Menjalani ibadah puasa sunat enam di bulan Syawal ini sebaik-baiknya dimulakan pada hari raya kedua dan berturut-turut, tetapi jika tidak dapat berbuat demikian, boleh dilakukan bila-bila masa asalkan masih dalam bulan Syawal dan boleh dengan tidak berturut-turut asalkan berjumlah enam hari.
Di antara kelebihan puasa enam di bulan Syawal ialah :
1 Puasa enam umpama sunat rawatib sesudah solat fardhu bagi menampung kekurangan puasa fardhu.
2 Mengulangi puasa sesudah Ramadhan menjadi tanda diterima puasa Ramadhan yang kita kerjakan.
3 Sebagai tanda bersyukur kepada nikmat yang diberikan di bulan Ramadhan seperti nikmat kesihatan tubuh badan yang baik, ganjaran pahala yang berlipat ganda, malam lailatulqadar, ganjaran bersahur, berbuka puasa dan banyak lagi.
4 Mendapat kebaikan berlipat-ganda serta diangkat darjatnya.
5 Memudahkan Malaikat Izrail mencabut nyawa.
Oleh yang demikian marilah kita merebut peluang yang ada dan mengerjakan puasa enam demi mendapatkan fadhilat-fadhilat yang ditetapkan Allah padanya serta inginkan keredhaan-Nya jua. Firman Allah dalam surah Al-An'aam ayat 16 yang bermaksud:
"Barang siapa membawa amal yang baik maka baginya pahala sepuluh kali ganda amalnya dan barang siapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang denga kejahatannya, sedang mereka sedikit pun tidak dianiaya (dirugikan)."
- Sumber dari NUR Disember 2002 -