Isnin, 7 Mei 2012

Tip Menjadi Pekerja Efektif

1. Fahami hasrat dan cita-cita jabatan/syarikat
Jika anda kurang faham mengenai hasrat dan cita-cita syarikat, temui ketua yang lebih kanan dalam jabatan tersebut dan bertanya kepadanya. Patuhi juga arahan dan peraturan yang ditetapkan.

2. Mengikut jadual kerja yang ditetapkan
Setiap pekerja mempunyai jadual kerja samada ditentukan oleh ketua atau diri sendiri. Jadual kerja membantu anda menyelesaikan tugas dengan lancar. Jangan menangguhkan kerja dengan alasan yang tidak sesuai.

3. Berfikir secara kritis dan positif
Fikirkan tugas yang diberi secara kritis tetapi membina. Jika tidak mahir melakukannya, jumpa dengan ketua dan jelaskan masalah anda. Anda tidak perlu berpura-pura pandai untuk melakukannya, padahal hasilnya nanti begitu mengecewakan.

4. Hormati pandangan orang bawahan
Dalam mesyuarat, terimalah pendapat orang bawahan anda jika pendapat tersebut dapat membantu meningkatkan kualiti dan produktiviti. Apabila pandangan mereka memang tidak bernas untuk diterima, tolak dengan baik, bukan mempersendakannya.

5. Tidak mencari kesalahan orang lain
Jika ditegur kerana melakukan kesilapan, jangan tudingkan jari ke arah orang lain. Terima teguran dengan hati terbuka dan berfikiran positif. Jadikan ia sebagai panduan di masa akan datang.

6. Bekerjasama dengan pekerja lain
Bimbing dan bantu pekerja baru walaupun pihak atasan tidak mengarahkan anda berbuat begitu. Hindari perasaan cemburu apabila melihat kebolehan mereka.

7. Hormati kedudukan rakan sekerja
Hormati kedudukan rakan-rakan lain mengikut jawatan dan pangkat mereka. Mereka masih sahabat anda, tetapi mungkin dia ketua atau penyelia anda.

- Sumber dari NUR Pengenalan -